Folyamatos útkeresésünkben az értékközvetítésre, tehetséggondozásra és innovatív programokra fókuszáló Reményhír Intézményfenntartó Központtal rendkívül izgalmas szakaszhoz érkeztünk.
A békési Reményhír Intézmény Eötvös József Általános Iskolájában az Alapfokú Művészeti Iskola tehetségfejlesztő tevékenysége mellett, 2021 őszétől kísérleti jelleggel komplex művészeti terápiás programot indítottunk az intézmény minden tanulójának részvételével. A program keretében egyidejűleg történik a gyermekek személyiség- és képességfejlesztése, valamint tehetségkutatás is egyaránt. Gyermekeink muzikalitása, művészi adottsága már kora gyermekkorban is érzékelhető, életük szerves része, a legjelentősebb önkifejezési eszközük.
A komplex művészeti terápiás foglalkozásokon a gyerekek a különböző képzőművészeti technikákon és eszközökön keresztül kapnak lehetőséget önmagukat megismerni és elfogadni. Az alkotói tevékenység segíti megélni, kezelni és feldolgozni az érzelmeiket. A művészetterápiás elemek segítségével elmélyítjük a különböző témák üzenetét, előhívjuk a kreativitást, az alkotói képességek kibontakozását a katarzisélmények megnyilvánulásával.
A programban szereplő zeneterápiás elemekkel és eszközökkel, meseterápiával, biblioterápiával, filmterápiával, a különböző ritmikus és koreografált énekekkel segítjük, hogy motivációt, életcélt, megküzdési stratégiát, kitörési pontot találhassanak az esetleges hátrányos élethelyzetekből.
Mindeközben megtalálhatják saját önkifejezési eszközeiket is (zene, tánc, képzőművészeti ágak – festés, rajzolás, költészet – stb.), melyekkel még több sikerélményre tehetnek szert, megtalálják értékességüket, megerősödik identitástudatuk, és ez kihatással van a kapcsolataikra, kommunikációjukra, szocializációjukra.
A nyolc évfolyamban mintegy 175 gyerek vesz részt a foglalkozásokon. Pedagógusaik támogató jelenlétükkel biztosítják a foglalkozások zavartalan lebonyolítását, egyúttal a gyermekek számára is biztonságot nyújtanak, valamint ezzel az alkotói folyamatban való részvételre is van lehetőségük. Külön öröm számunkra, hogy egyre több pedagógus bekapcsolódik a gyerekekkel együtt az alkotás élményébe, ami rendkívül inspiráló számukra, és ez külön jó hatással van az osztályközösségre, és az osztály és a pedagógus kapcsolatára is.
A gyerekek nagyon élvezik a programot, és aktívan vesznek részt a foglalkozásokon, már vannak látható jelei is a fejlesztésnek. Egyre könnyebben tudják előhívni az alkotáshoz szükséges belső képet, bátrabbak, kreatívabban tudják magukat kifejezni, asszociatív képességük nagymértékben fejlődik, és alkotásaik láttán elégedettség tölti el őket. Erről a már eddig született nagyon sok szép alkotás is tanúskodik.
Már óvodai irányban is megkezdődött a program bevezetésének a tervezése.
A gyermekekben rejlő, a program által megjelenő értékeket majd kiállításokon keresztül kívánjuk megmutatni.
Kesjárné Putnoki Kornélia
művészetterapeuta