Módszertani megújulás a hátrányok csökkentésére címmel a Reményhír Intézményfenntartó Központ, partnerségben a sepsiszentgyörgyi székhelyű Fundatia Crestina Diakonia Filiala Stanfu Gheorghe szervezettel Erasmus+ pályázatot valósít meg, melynek célja a szervezetek szakembereinek módszertani továbbképzése, szemléletformálása, illetve a közösen kidolgozott új, pedagógiai módszertan adaptálása és terjesztése.
Az Erasmus+ pályázat megvalósítása során számos szakmai tevékenység zajlott le idehaza és Romániában egyaránt. A két szervezet szakemberei tavaly vettek részt a Kedvesház pedagógiai módszertani képzésen, melyet Lázár Péter és Bordács Margit dolgozott ki, a háromnapos tréningeket is neves szakértők tartották, hozzávetőlegesen 15 fős csoportokban. A továbbképzés alkalmával a szakemberek nem csupán a roma kultúra szépségeivel ismerkedhettek meg, hanem az eltérő szociokulturális környezetből, hátrányos helyzetből érkező gyerekekhez, családokhoz is gyakorlati tanácsokat, tudás kaphattak.
Idén ősszel a békési Reményhír Intézmény dolgozóinak egy csoportja, mindösszesen 8 fő, Sepsiszentgyörgyön járt szakmai tanulmányúton. A négynapos találkozó során a pedagógusok és diakóniai szolgálók bemutatták az intézményeiket, munkájukat, szolgálataikat. Kitértek a nehézségekre, kihívásokra és megosztották egymással a sikereiket, jó gyakorlataikat egyaránt. A két szervezet ugyan két országban működik, a közoktatási rendszereink azonban nagyon sok hasonlóságot mutatnak, így a szakmai találkozó során sok szó esett a szülőkkel való együttműködés kihívásairól és a rendszerszintű problémák, nehézségekről is. A békési szakembereknek lehetőségük nyílt bepillantást nyerni a diakóniai szolgálat sokszínű munkájába, projektjeibe, és az általános iskolai oktatásba is.
November második felében Békésen folytatódott a szakmai tapasztalatcsere. A Sepsiszentgyörgyön megkezdett szakmai munkát azzal folytatta a már jól összeszokott csapat, hogy a kihívásokra, nehézségekre közösen gondoltak ki megoldásokat, amihez elővették az általuk alkalmazott módszereket, programokat, illetve beszámoltak azokról a jó gyakorlatokról is, amelyeket szakmai munkájuk során megismertek. Nagyon előremutató, inspiráló, dinamikus napok voltak ezek, a programban résztvevő szakemberek beszámolói alapján szívesen folytatnák tovább a közös gondolkodást, munkát, egymás jobb megismerését.
A pedagógus és diakóniai szakemberek szakmailag és érzelmileg is töltődtek a találkozók során, ami azért is bír jelentőséggel, mert a mindennapokban gyakran találkoznak nehéz, embert próbáló élethelyzetekkel, sorsokkal, szakmai és etikai kérdésekkel. A találkozó muníciót, erőt, eszközöket, jó gyakorlatokat, javaslatokat adott a résztvevőknek.
Azok számára, akik hátrányos helyzetű családokkal, gyerekekkel dolgoznak együtt, fontos, hogy időről- időre szakmailag megújuljanak. Fontos, hogy az elhívatottságukból és remek szakmai képzettségükből adódó eredményeket, sikereket meg tudják osztani egymással és a gyakorlatokat, eszközöket, módszereket közösen tudják megújítani, ha az szükséges, illetve olyan új módszertanokat dolgozzanak ki, amelyek az érintett családok, gyerekek hasznára válhat.