A Nemzeti Művelődési Intézet Békés Megyei Irodája együttműködve a Magyar Pünkösdi Egyház Országos Cigánymissziójával, 2013 júliusában valósította meg helyi civilek és önkéntesek bevonásával a „PEPITA”- kreatív tábor fiataloknak az integráció jegyében elnevezésű programot. A békési Reményhír Házban, szeptembertől havonta egy alkalommal folytatódik a közös munka a témanapok keretén belül, ahol a különböző kreatív területekkel még többen ismerkedhetnek meg.
A mintaprojekt fő célkitűzése volt, hogy a roma és nem roma gyermekek közé a különböző művészeti ágak segítségével hidat emeljenek, ezáltal elősegítve az integráció folyamatát. A táborban résztvevők csapatépítő tréningeken vettek részt, valamint a kreatív foglalkozásokon megismerkedhettek a roma és magyar nép hagyományaival a népzene, néptánc és képzőművészet segítségével.
A program során, a roma és nem roma gyermekek a tábor végére megtalálták a közös hangot, és eredményesen tudnak egymással csapatban dolgozni. A megyei iroda munkatársai a jövőben is folytatják a közös munkát a misszióval. A közös kreatív munka és az alkotó folyamat közösségformáló ereje az egyik leghatékonyabb integrációt elősegítő eszköz. A szegregációtól az integrációig lassú, fokozatos szemléletváltásra, módszertani megújulásra van szükség. A feladatok közös megoldása révén segíti az előítéletek leküzdését. A sikerélmények olyan pozitív visszajelzéseket jelentenek a gyermekek számára, amelyekkel további ösztönzést kapnak a kreatív és művészi kompetenciák fejlesztésére, kibontakozására.
Az első témanapot szeptember 12-én, csütörtökön a békési Kecskeméti Gábor Művelődési Házban rendezik meg, ahol a közösségben alkotás tovább erősíti az integrációs folyamatokat. Ezen túl havi egy alkalommal folytatják a táborban útjára indított küldetést, ahol a közösségi művelődés olyan ágaihoz nyúlnak ismét a szervezők és együttműködő partnereik, mint a tánc, a népzene, a képző- és népművészet, valamint a modern irányzatok. Az eddigi tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy ezeken a tevékenységeken keresztül hatékonyan lehet tenni egymás elfogadásáért, megértéséért és az előítéletek leküzdéséért. Így a láthatatlan híd téglánként tovább épül a jövőben, és az előítélek, amelyek eddig gátat képezhettek a gyerekek között a közös alkotótevékenységek során végleg megszűnnek.