1. Az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság:
Természetben nyújtott szociális ellátás, és abban az esetben jár, ha az érintett nem jogosult más jogcímen (pl. foglalkoztatotti jogviszony) az egészségügyi szolgáltatás igénybevételére. A járási hivatal ekkor egészségügyi szolgáltatás igénybevétele céljából szociális rászorultságot állapít meg, azaz, ez nem pénzbeli ellátást jelent. Aki szociálisan rászorult, arról a járási hivatal nyilvántartást vezet, és az egészségbiztosítási szerv felé is bejelenti ezt, így az érintett megkaphatja az egészségügyi ellátást anélkül, hogy társadalombiztosítási fizetési kötelezettsége lenne. Akinek ezt megállapítják, a társadalombiztosítás keretében valamennyi ellátásra jogosultságot szerezhet, így táppénzt, anyasági ellátást (például csecsemőgondozási díjat, gyermekgondozási díjat) öregségi nyugdíjat kaphat, egészségügyi szolgáltatást (orvosi ellátást) is igénybe vehet.
Hol lehet igényelni?
A kérelmező bejelentett lakóhelye, vagy ha a kérelmező életvitelszerűen a bejelentett tartózkodási helyén lakik, a tartózkodási hely szerint illetékes járási hivatal. (Hajléktalan személyek esetében az a járási hivatal, amelynek illetékességi területét a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában tartózkodási helyként megjelölte.)
A jogosultság feltételei:
- Családban élő igénylő esetén, amennyiben az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120%-át nem haladja meg (jelenleg 34 200 Ft) és családjának vagyona nincs.
- Egyedül élő igénylő esetén, amennyiben az igénylő havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg (jelenleg 42 750 Ft) és nem rendelkezik vagyonnal.
Bemutatandó és benyújtandó iratok:
- a kérelmező személyazonosító igazolványa, lakcímét igazoló hatósági igazolványa és TAJ-kártyája;
- kérelemnyomtatvány;
- a kérelmezővel közös háztartásban élő hozzátartozók jövedelméről szóló igazolás.
Ügymenet:
A járási hivatal a kérelem benyújtását követően megvizsgálja a jogosultság feltételeit, ennek során megvizsgálja azt is, hogy a kérelmező az egészségügyi szolgáltatás igénybevételére más jogcímen valóban nem jogosult. A járási hivatal szociális rászorultság esetén hatósági bizonyítványt állít ki és küld meg a kérelmező részére, amelynek hatályossága egy év. A hatósági bizonyítvány a feltételek fennállása esetén ismételten kiállítható. Amennyiben a szociális rászorultsági feltételeknek a kérelmező nem felel meg, vagy más jogcímen jogosult egészségügyi szolgáltatás igénybevételére, a járási hivatal a kérelmet elutasítja.
2. Az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetése:
Ha a belföldi magánszemélynek nincs foglalkoztatási jogviszonya, valamint más jogcímen sem jogosult egészségügyi szolgáltatásra, és nem lehet megállapítani a szociális rászorultságot sem, akkor egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie.
Hogyan keletkezik a fizetési kötelezettség?
A kötelezettséget a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (a továbbiakban: NEAK) adatszolgáltatása alapján automatikusan előírja az adószámlán, és erről tájékoztatást küld a járulékfizetésre kötelezettnek. Ez azt jelenti, hogy a magánszemélynek a fizetési kötelezettségét főszabály szerint nem kell bejelentenie a NAV-hoz.
Mekkora összeget kell befizetni?
Az egészségügyi szolgáltatási járulék összege havi 8000 Ft, azaz nyolcezer forint, a napi összeg 270 Ft, azaz kettőszázhetven forint. Ha a fizetési kötelezettség nem teljes hónapra vonatkozik, akkor a fizetendő összeg a kötelezettség napjainak száma és a 270 Ft szorzata.
Hová és milyen formában kell befizetni?
A fizetési kötelezettség az adóazonosító jel feltüntetésével (Egészségügyi szolgáltatási járulék beszedési számla elnevezésű, 10032000-06055826 számlaszámú, 408-as adónemkódú számlaszámra kell befizetni):
- átutalással;
- az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszeren (EFER-en) keresztül az EFER-hez csatlakozott pénzforgalmi szolgáltató házibank felületén átutalással;
- POS, VPOS fizetéssel;
- illetve készpénzátutalási megbízással (sárga csekk) is teljesíthető.
Csekk igényelhető:
- a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ügyfélszolgálatain, személyesen;
- a NAV Infóvonalán, a 4-es menüpont választásával (belföldről: 1819, külföldről: +36 (1) 250-9500 hívószám);
- az Ügyfél-tájékoztató és Ügyintéző Rendszerben a folyószámla-ügyintézés menüpont választásával (belföldről: +36 (80) 20-21-22, külföldről: +36 (1) 441-9600 hívószám);
- a NAV honlapján keresztül.
Mikor kell befizetni?
Az érintetteknek minden hónap 12. napjáig kell befizetni a járulékot.
Mi történik, ha nem fizeti be?
Ha a magánszemély nem fizeti meg a járulékot, és a 2021. július 1-jét követő időszakra vonatkozóan keletkezett hátraléka meghaladja a 48 000 Ft-ot, azaz negyvennyolcezer forintot (az egészségügyi szolgáltatási járulék havi összegének hatszorosát), akkor nem vehet igénybe térítésmentesen egészségügyi szolgáltatást. Ebben az esetben a NEAK a társadalombiztosítási azonosító jelet (TAJ-szám) érvényteleníti. Ezután legkorábban a tartozás megfizetése utáni naptól lesz újra érvényes a TAJ-szám.